Thursday 15 August 2013

Ujian ini sangat kecil! Itupun saya gagal bersabar........



Bismillahirrahmanirrahim.

Pagi Jumaat yang menguji….kenapa Allah menguji kita? Sepatutnya hari Jumaat yang merupakan penghulu segala hari haruslah menjadi titik permulaan perkara kebaikkan untuk setiap dalam diri umat Islam....pencetus segala kebahagiaan dan ketenangan....tetapi pagi hari ini, saya diuji – diuji dengan sikap manusia sekeliling saya.  

Allah uji saya dengan saya terpaksa mengadap sikap manusi. Pagi ni saya terjaga dari tidur agak lewat. Saya tak dapat nak buat perkara-perkara rutin yang biasa saya lakukan....akibatnya ada sedikit ’pertikaian’ dari insan-insan lain....dek kerana terlambat jugak, ada beberapa rutin yang memerlukan saya untuk meminta pertolongan dari insan lain. Walaubagaimanapun saya tidak mendapat pertolongan itu, alasan yang diberinya tidak dapat saya terima. Saya memikirkan bahwasanya saya dah banyak berkorban, melakukan pelbagai perkara...takkanlah minta pertolongan kecil macam itu pun tak dapat nak beri.....memang tak puas hati bila memikirkan bahwasanya IT’S ALL ON ME, ME ME ONLY! Pabila saya susah, takde orang pun nak tolong....I feel I am all alone facing all of the situations.....

Deep down in my heart, saya mempertikaikan ujian dari Allah ini. Saya kerap berdoa semoga saya diberi kekuatan untuk terus bersabar dengan ujian….saya solat, tambah sedikit solat sunat dan baca Al-Quran hari-hari….Allah, kenapa Kau susahkan aku dengan jumpakan aku dengan orang-orang sikap sebegini?? Kan bagus hidup aku smooth ajee, semua orang baik-baik…kan bagus kalau aku tak terlewat bangun pagi tadi, takdelah aku menghadapi situasi yang macam ini…..aduss…kenapa Ya Allah….kenapa……


Uhuhuhuhu……sudah asiah, sudah…..kata-kata memujuk diri sendiri di bawah….

Asiah, Allah sayang pada kau, sebab tu Allah uji….kau dah banyak berdoa, banyak baca Al-Quran, banyak dengar ceramah agama, bacaan Al-Quran…kau tinggalkan kebanyakkan kongkongan dunia (walaupun kegemaran kau menonton rancangan tv yang melalaikan masih belum dapat kau tinggalkan sepenuhnya…..)…Allah uji untuk tengok ‘prestasi’ kesabaran dalam hati kau, prestasi iman dan taqwa kau…..kan ada ayat Al-Quran berbunyi…

al-ankabut 2-3


Apa lah asiah...tak sabar langsung!! Ujian kecil macam itu pun tak dapat nak handle....mender lah kau ni....nanti Allah tarik balik nikmat-nikmat yang lain...tak bersyukur langsung....


Nauzubillah....pedihnya hati, tak tenangnya hati.....sepatutnya saya lebih bersabar pagi tadi, carik solution terbaik untuk selesaikan rutin-rutin, bukan membesarkannya lagi...sekarang, saya sendiri menyesal, hati pun tak keruan...padan dengan muka saya!

Yakinlah asiah, Allah akan sentiasa bersama dengan kau...Tawakal kepada Allah...Allah takkan sama sekali mempersia-siakan segala kesabaran, tawakal, amak kebaikkan dan amal ibadat hambaNya....Yakinlah asiah.....! Pabila kau rasa diuji – senyumlah, sabarlah, tawakal kepada Allah.



Ape lah Asiah....dah, lepas ni jangan buat lagi...usaha yang terbaik demi kebahagiaan dunia dan akhirat...demi keluarga, anak-anak....demi syurga yang abadi....

Ya Allah, ampunilah dosaku! Izinkan aku memulakan langkah ini kembali......

No comments:

Post a Comment