Saturday 2 February 2013

Latest Update - Ulu Bendol, Kuala Pilah, N9.

Bismillahirrahmanirrahim.
Last week, kakak se-family balik dari Ipoh. So dok fikir-fikir mana nak pegi berjalan membawa anak-anak. Memula ingat nak ke Wet World Pedas. Tapi dah selalu pegi sangat. So terkeluarlah idea nak ke Ulu Bendul, nak piknik di sana. Dah lama tak piknik - bentang tikar, makan-makan & mandi-manda. Kalau ke Wet World tak leh bawak masuk makanan. Somemore, encik husband ada beberapa kali sebut nak bawak anak-anak ke Ulu Bendul main air. Tapi dek kerana rutin harian yang sebok & keadaan yang tak mengizinkan, tak dapat pergi jugak.

Teringat last pergi masa Aidil umur 7-8 bln, baby lagi. Sekrang aidil dah nak masuk 4 tahun. Masa tu pegi ramai-ramai - family kakak, family abang, family aku sendiri & mak. Masa tu best. Probably coz kami dpt spot yg best nak park piknik basket - dpt rumah pondok ala-ala gazebo. So agak selesa jugak lah masa tu. 

Tapi masa pegi yang baru-baru ni, tak best pulak....... 


Reason coz tempat piknik tak best. Dapatlah bawak pokok. Bentang tikar tapi kotor dan berpasir. Mak kata tak lalu nak makan coz banyak pasir dan berbatu. 

Actually aku dah berendam dalam sungai dengan anak-anak. Bila naik ke atas mak plak cakap "tak payahlah makan, moh lah balik makan kat rumah je. Banyak pasir & batu laa, kotor..."errmmm mcm tu pula...buat letih pinggang aku aje pack makanan................

Rasa nyesal sket masak sandwich, packing makanan beria....lepas tu balik mkn kat rumah ajee? Alahai....



Actually aku tak kisah pun, boleh aje makan...dah nama pun piknik, of course ler berpasir...what you expect mann????

Sungai yang kotor, banyak daun & sampah
Tapi aku memang akui, sungai nye memang agak kotor & banyak sampah contohnya straw, cawan plastik, puntung rokok.......Airnye pun macam makin cetek lah, batu-batunye banyak timbul. Makin sukar nak bermandi-manda. Ulu Bendul dah semakin tak best compare masa pegi 3 tahun lepas. Kesal sket lah coz tong sampah banyak merata-rata, tapi rakyat Malaysia yang 'prihatin' ni masih buang sampah dalam sungai. 






So, aku pun cuma berendam kaki sket melayan anak-anak bertiga mandi-mandi. Kakak aku pun mcm tu, melayan anak main air. Berendam aje, tak mandi. Abang ipar aku, asben aku & mak lagi ler. Tak mandi langsung. Abang ipar aku mention "air kotor ler". Nyesal plak bawak ke sini....orang dari jauh datang, kita bawak jalan ke tempat tak best plak...

They still enjoyed it!
Anyway, anak-anak aku tetap enjoy dapat mandi sungai. Mana nak dapat suasana hutan macam ni since dari kecik dah duduk di bandar. Jadilah, piknik kecil-kecilan.....





 



Probably lepas ni fikir 3-4 kali sebelum nak datang ke sini lagi. Ada laa dlm 1/2 jan ke 40 minit kat sini, tukar baju lepas tu balek rumah, piknik di rumah...jadi lah...Alhamdullilah, semua selamat. 

No comments:

Post a Comment