Wednesday 10 April 2013

Ya Allah! Tunjukkan lah aku jalan!

Bismillahirrahmanirrahim.

Sekian lama tak menulis blog. Lama dah bersawang.....sebuk? Ye, memang sebuk sangat...menguruskan diari kehidupan......

Alhamdullilah, setelah 11 bulan menganggur tiada kerja, Allah makbulkan doa saya. Saya akhirnya bekerja di sebuah kolej di seremban sebagai Administrator Executive cum Lecturer......

Mulanya bersyukur.....minggu ni dah minggu ke-3 saya bekerja. Impian saya untuk bekerja di daerah sendiri Allah makbulkan. Tapi rupanya ada ujian dan cabaran yang menanti. Tempat kerja yang baru ni kepunyaan orang melayu, seorang Dato' Haji.....dan pekerja nya juga ramai melayu - Islam. Tapi, akhlak - sahsiah - peribadi, emmm tak mencermin kan lah. Baru 2 hari kerja saya mesti tak boleh buat silap. Mesti kena marah, kene herdik. NO ROOM FOR MISTAKE. Saya mesti bekerja dengan cekap, effisyen, cepat, tangkas, tak boleh ada silap - seolah-olahnya saya dah bekerja & biasa dengan tugas harian saya umpama sudah 2-3 tahun bekerja. Selalu kena marah - saya senyum aje. Tapi dalam hati, Allah aje yg tahu......Istighfar banyak-banyak......sedih pun ada...

Paling menghiris perasaan dan mengguris hati apabila terpaksa bangun setiap pagi, siapkan makanan, bakul pakaian anak-anak, beg sekolah dan keperluan sekolah Aiman untuk dihantar ke rumah pengasuh. Sedih coz terpaksa 'berpisah' sementara dengan anak-anak......dah biasa tinggal dengan ibu selama 11 bulan, bila ibu kembali bekerja semuanya menjadi kekok, awkward......Oleh kerana di office ibu kerap keseorangan (banyak yang sombong-sombong - nak sedekah senyuman pun tak nak. Dah senyum tak balas balik pun....apa laa manusia ni......)..ibu kerap merintih sendiri, termenung teringatkan anak-anak ibu tengah buat apa kat rumah babysitter. Tengah makan ke, tengah main ke, tengah tidur ke......lambatnya nak tunggu petang.......

Tapi saya kena bekerja coz masih ada tanggungan hutang dengan bank & ptptn......kesian kat husband semua dia yang kena tanggung dan bayar......uhuhuhu.....

Resah gelisahnya saya.....Ya Allah....tunjukkan lah aku jalan!

No comments:

Post a Comment