Thursday 28 February 2013

Melaka : Jiran sebelah, baru nak ‘berkenalan’...Versi Kampung Morten


Bismillahirrahmanirrahim. 
Sambungan cerita cuti tahun baru cina - Kali ni best coz saya dapat pegi ke tempat yang saya dah lama sangat nak pegi, mengidam nak pegi – KAMPUNG MORTEN. Saya memang dah lama dengar cerita tentang keindahan kampong ni, keunikkan budaya, even ada komen tentang kampong ni ketika waktu malam ala-ala Paris! Ditambah lagi lately, selalu tengok cerite Sepahtu – banyak tempat shooting ni di buat di Melaka dan rumah-rumah kampong yang cantik. Memang unik nampaknya coz rumah-rumah tradisi Melaka dipelihara & dibaikpulih….

Daripada apa yang saya faham, kerajaan negeri Melaka sepakat dengan Kementerian Pelancongan untuk memelihara warisan tradisi orang melayu di Kampung Morten. Sejumlah peruntukkan belanja diberikan kepada para pemilik rumah melayu di kampong morten untuk memelihara kesenian yang ada pada rumah Melaka. 








Hehehe...anyway, snapshot gambar di atas bukanlah kepunyaan saya, coz rezeki saya memang takde nak amik gambar bebanyak kat Kampung Morten. Bateri camera dah habis dok ambik gambar kat zoo tadi....huhuhu.....kredit kat webpage di bawah, banyak lagi gambar-gambar menarik di Kampung Morten.


Masa memula mencari, kakak & abang ipar guna GPS…hehehe, sampai bertekak, coz GPS suruh belok kiri, tapi abang ipar tak konfiden nak belok kiri. Sebabnya sekeliling kami penuh dengan bangunan-bangunan tinggi yang canggih dan jalan raya yang sebok dan penuh kereta. Dalam hati cakap, takkanlah ada kampong kat tengah-tengah Bandar sebok ni…membayangkan di tengah-tengah KL tetiba ada plak pemandangan kampong, macam mustahil….

Akhirnya, pusingan kali ke-3 or ke-4, barulah abang ipar belok as what GPS told us to do…haah, memang betul, ada rumah-rumah kampong elok aje tersusun. Rumah-rumahnya memang bercirikan kampong, dinding kayu dicat semula, dan tangga batu warisan rumah Melaka amat terpelihara. Semua rumah bercirikan kampong. Ada pakcik makcik duduk-duduk depan rumah berborak-borak. Berhadapan kampong ni adalah Sungai Melaka, betul-betul mengadap. Sungainya bersih, tak sama langsung macam Sungai Klang. Dan ada banyak boat / feri asyik ulang alik bawak para pengunjung, penuh. Banyaknya boat. Keliling sungai ni, ada kerusi, bangku untuk duduk mengadap sungai sambil menghirup udara segar. 

Beberapa rumah dijadikan tempat makan, ada jual nasik lemak, ada gerai makan mee bandung. Ada jugak beberapa rumah dijadikan homestay – purely rumah Melaka : pintu & tingkap memang kecik rendah dan tangga batu. Mak cakap memang rumah orang Melaka zaman dulu macam ni. Memang asli, cantik & bersih tempatnya. Amat sesuai dijadikan tempat tumpuan pelancong asing yang berhajat untuk tengok budaya orang melayu.

Tiba waktu Maghrib, kami singgah solat di surau yang ada dalam Kampung Morten ni. Sampai depan surau aje, ada beberapa orang jemaah dalan 7-8 orang macam tu tengah macam bermesyuarat. Bila nampak kami orang luar, terus ditegur dengan ramah dan tunjukkan tempat solat perempuan. Suraunya bersih, tandas & tempat ambil solat nya pun bersih. Sejadah, telekung banyak & bersih semuanya. Sangat puas hati. 

Dah sudah solat kami keluar. Ternampak ada sekumpulan pelancong Chinese look, probably dari China, Taiwan or Jepun. Beberapa orang sedang berbual dengan salah sorang pakcik yang ada kat surau tadi. Nampak lancar perbualannya. Bila dah jumpa abang ipar, rupa-rupanya pakcik tu memang penduduk sini tapi fasih berbahasa cina. Terernya pakcik ni….coz abang ipar try tegur salah sorang pelancong tu, tapi mereka tak faham English rupanya….angguk angguk geleng senyum aje. Mengikut citer pakcik ni, kumpulan pelancong ni memang dari Jepun datang melancong ke Singapore, tapi datang masuk ke Malaysia naik bas pelancong semata-mata nak ke Melaka & tengok Kampung Morten aje….fuhh dahsyatnya tarikan pelancongan kat kampong ni…..

Nampaknya memang berbaloi kerajaan negeri Melaka dan Kementerian Pelancongan mengeluarkan belanja khusus khas untuk memelihara kampong ni. Cantik tempatnya dan rumahnya. Kakak sampai ambil beberapa no telefon homestay nya dengan hajat next time coming nak tidor kat sini. Makan di sini & bangun pagi nak jogging sambil hirup udara dari sungai Melaka. 

Kat Melaka ni pun kedai makan banyak..kat mana-mana pun ada. Cuma pilih aja ikut selera masing-masing. Dan kena pandailah pilih gerai makannya, kekadang macam perasan yang gerai-gerai kat lorong-lorong ni macam orang  ‘seberang’ punya – bakso la, satay…macam tak yakin kebersihannya. So pandai-pandai lah memilih ye….

Gambar kat bawah ni ambil dari kakak nye kamera. Kamera saya sampai habis bateri, tak dapat nak ambik gambar banyak-banyak. Malamnya kami naik Melaka River Cruise, yang saya kata menelusuri Sungai Melaka ala-ala kat Paris tu..okey, best sangat…..Lepas ni memang nak datang lagi ke sini….Insya Allah.





Watpe nak jalan jauh-jauh, dalam Malaysia pun ada banyak yang best…tinggal kita aje nak explore ke tak nak…..:-)

No comments:

Post a Comment