Tuesday 11 June 2013

Berhenti kerja tanpa notis....Kejamkah tindakkan ini?

Bismillahirrahmanirrahim.

Penceritaan di bawah saya copy-paste dari sebuah laman sembang-sembang umum yang saya terjumpa di internet. Lebih kurang kisah saya....kalau nama didapati sama, ianya hanyalah kebetulan sahaja....




~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Assalamualaikum.

Menambahkan rencah perasa topik berhenti kerja ni....

Saya baru aje resign 2 hari lepas, notis 24 jam. Sebenarnya memang dah plan lama nak berhenti atas banyak sebab. Pertama gaji yang ciput dan lambat sangat nak dapat. Kedua, attitude CEO - DATO HAJI - tapi mulut macam mulut 'longkang'. Ketiga, nyampah dengan ketua saya sendiri yang macam bagus bila bagi arahan.....

Sampai ke tarikh saya resign 24 jam pada 7 hbln, saya dan collegue in the company baru menerima 1/4 dari jumlah gaji yang sepatutnya diterima bulan lepas....gaji ciput, kerja bertimbun-timbun...gaji memang dah biasa dpt lambat.

Dan mulut CEO kompeni nie masya Allah, dahsyatnya...umur dah tua, hampir sebaya mak saya. Ada title Haji, tapi.....ini antara kata-kata 'manis' yang dilemparkan bila memaki staff:-
1) .......ko suruh monyet-monyet ko buat kerja ni elok-elok sket....
2) .......keje senang macam ni pun x boleh buat. Ko ni kalau aku letak monyet kat tpt ko pun dia boleh buat keje ni.....
3.........ko ingatkan bangang-bangang kat bawah tu cepat sket, apa lembap sangat buat keje.....
4)......bagitau si bangau tu naik jumpe aku skrang.....
5)......bila aku tanya semua ko tak tahu, besok bini ko tido dgn lelaki lain pun ko tak tahu....

Dan ayat ni saya terima 4 hari sebelum saya berhenti kerja....saya lewat masuk sket, biaser ar kekadang ada hal tak dpt nak elak...masuk dlm kul 10 lebey. Dipanggil masuk ke biliknya lalu dikatanya........KO JANGAN INGAT NAK BUAT OPIS AKU NI SESUKA HATI KO, BUAT MACAM RUMAH PELACUR KO NAK KUAR MASUK SUKA HATI KO....

Bagi saya, hak nak marah staff yang berbuat kesilapan memang gak boss, tetapi wajarkah memaki hamun menggunakan ayat sedemikian rupa??? 

Saya pulak bekerja di bawah seorang manager ni, lagi kepala gila.....gaya cakap menjerit menengking aje...pandang saya mcm nak makan orang. Peliknya dgn org lain tak der pun mcm tu.....ayat-ayat 'cinta' di bawah saya mula terima dalam baru 4-5 hari awal bekerja...
1) .....dah bape lama awak keje sini, itupun awak tak tahu???.......
2)....nota awak mana? tengok balik nota awak......
3).....lain kali tanyaa, jangan dok melopong, main buat ajeee. saya tak suka buat 2-3 kali keje ni....

...DAH TAK BILA KITA BERTANYA, ini pulak yang kita dapat.....

4).....semuanyaa tak tahu, apa yang awak tahu?? semua keje nak main bersuapp ajee, cuba laa pk sendiri.....
5)......apa yang awak buat kat situ??? apa gunanya awak ada kat situ??...............

dan macam-macam lagi. All are recorded in my mind.

Saya melalui semua ni dalam 2 bln ++, dah tak tahan. Alhamdullilah, dah dapat kerja baru. Saya dah pun resign, 24 hours. Akan start lepas ni....pasal balance gaji yang masih x dpt tu, x tahu lah bila nak dpt. Kalau tak dpt kat dunia, mahkamah akhirat ada. Bukan saya tak nak halalkan, cuma bagi saya, bila kiita perlu halalkan ialah apabila ianya adalah hutang yang kita rela dipanggil hutang aje. Sedangkan ini ialah gaji saya, titik peluh saya bekerja penat lelah selama sebulan. Ianya bukanlah hutang bagi saya.....

To be honest, saya dah pun dpt feedback dari HR mengutarakan 2 isu. Pertama, saya harus bagi notis 2 minggu (since saya masih dlm probation - tempoh percubaan) atau saya perlulah membayar gaji 2 minggu. Kedua, saya tak buat proses handover - penyerahan tugas. 

Saya x jwb lagi email ni. Tapi saya plan nak jawab, tentang bayaran 2 minggu gaji utk notis 24 jam, kompeni boleh lah tolak dari balance gaji yang saya tak dpt lagi ++ gaji sehingga 7hbln yang saya resign. Saya yakin, akhirnya bukan saya yang berhutang dengan kompeni ni, tapi kompeni ni yang berhutang dgn saya...

Tentang handover, entahlah......bagi saya kalau manager saya tu memang pandai, dia lebih tahu apa lagi tugas-tugas saya yang berbaki dlm opis tu...semuanya saya dah susun elok aje dlm file atas meja..maleh nak pk. Pandai-pandai kamulah....kadang2 terpk gaks in case in future ada plak yang nak menuduh saya hilangkan file ke, curik dokumen ke, ape ke, emmmm.......saya tak buat, yang penting Allah tahu. Dan saya yakin Allah akan sentiasa melindungi saya dan sentiasa di pihak yang benar dan golongan-golongan yang teraniaya. 

Bila pk-pk balik, compare jawatan saya yang kecik ni, macam mustahil plak sampai tahap saman menyaman....kalau sampai tahap tu la, memang bangang ler kompeni ni membazirkan masa & duit nak bayar lawyer nak saman saya...lebih baik la mereka fikirkan mcm mana nak cukupkan duit utk bayar gaji pekerja setiap bulan.....Wallahu'alam.....
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

21 comments:

  1. Assalamualaikum. Baru-baru ni saya berhenti kerja tanpa notis. Then sampai surat dari company cakap saya kena bayar pampasan gaji sebulan sbb kalau ikutkan saya kena bagi sebulan notis. Katanya kalau saya tak bayar diorang akan saman. Masalahnya company saya ni memang ada department hr yg sgt berdedikasi. Should i pay or just ignore the claim?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pon sama .. So apa yang patut saya buat ..

      Delete
    2. saya pun sama , apa saya patot buat

      Delete
    3. Saya pon sama,bila baca balik dalam surat perjanjian dia tak ada sertakan apa² untuk byran jika keluar tanpa notice..

      Delete
  2. Mcm mana kes awk..da selesaike

    ReplyDelete
  3. Mcm mana kes awk..da selesaike

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak tanya kalau company nak saman..berapa jumlah saman yang dorang akan saman kita??ekot jumlah gaji pokok ke??atau lbh??

      Delete
    2. Nak tanya kalau company nak saman..berapa jumlah saman yang dorang akan saman kita??ekot jumlah gaji pokok ke??atau lbh??

      Delete
  4. just buat tK thu...biar nama buruk dengan company sbb diorang xblh penjarakN kita

    ReplyDelete
    Replies
    1. Company boleh tak penjara kan kita atau kena blacklist je? Sy pun dpt saman mcm ni jugak

      Delete
  5. Betol ke xbole penjara kan? Sbb sy pun sama

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya nak tanya saya berhenti kerja tapi saya x bagi notis

      Delete
  6. Nak tanya saya kerje pasaraya giant sebagai cashier.tempoh percubaan 3 hari.tapi hari pertama tu rasa mcm x faham cara kerja dia.hari kedua tu saya terus berhenti tanpa notis.boleh ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun dlm keadaan yg sama

      Delete
    2. Kalau kes awak tak kena saman sebab awak belum dapat apa-apa agrement lagi..

      Delete
  7. Kalau tak bayar kene tangkap ke ??

    ReplyDelete
  8. Agak-agak x beri notis kena bayar pampasan berapa ye macam mana ye

    ReplyDelete
  9. Agak-agak x beri notis kena bayar pampasan berapa ye macam mana ye

    ReplyDelete
  10. Saya nak tnya. Saya dalan tempoh percubaan tp sy perlu bagi notis 24jam sebekum resign. Situasi kita lebih kurang sme. Bokeh tak bagi tios macam mana nak bg notis?

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum ,boleh bg pendapat tak.Anak saya baru jer keje kat satu company nie lebih kurang sebulan.Bln lps keje 10 hari lps tu company cuti sbb ubahsuai pejabat sampailah 4hb .5hb Pekerja lain dlm company dapat gaji tp anak saya tak dapat gaji.5hb tu jugak company panggil naik keje semula sampailah hari nie 21hb anak saya masih keje.Tp nak dijadikan cerita 19hb anak saya dipanggil oleh ketua kat situ cakap bos nak terminate dia dgn alasan prestasi keje anak saya tak memuaskan dan bos nak terminate anak saya serta merta tetapi ketua tu s pujuk bos supaya anak saya boleh keje sampai hujung bln nie.Satu lg sepanjang anak saya bekerja company tak bg pun surat pelantikan kepadanya sedangkan pekerja yg masuk sama2 dgn anak saya telah pun mendapat surat pelantikan.Rasa mcm anak saya nie dipergunakan plk. yelah anak saya mmg bergantung pada pekerjaan nie.Boleh bg pendapat apa yg patut anak saya buat.

    ReplyDelete