Monday 10 June 2013

Untuk mengajar, kamu harus belajar!

Bismillahirrahmanirrahim.

Hari ini bersiaran dari kolej baru tempat saya bekerja.. And I LOVE IT SO MUCH! 100% lecturer, 2 subjects - my favourite subjects, I have plenty of times (around 2-3 weeks) to be well prepared before new semester start & no one to kacau-kacau "Asiah, kamu bukak file nie"....."Asiah, kamu telefon ni untuk appointment datuk"......"Asiah, awak buat apa tu, berhenti buat keje awak tu, tolong buat ni sekarang"....."Asiah tu...Asiah ni"....Semua gangguan inilah yang menyebabkan saya menjadi tension untuk  mengajar masa kat kolej yang sebelum ni. Mana taknya, 2-3 hari lagi nak start class, baru nak dapat jadual new semester. Tak sempat langsung nak prepare apa-apa. Sampai satu tahap tu, petang ni kul 2 ada kelas Matematik dengan student, kul 12 baru nak prepared.....sabaarrr aje lah.....


Dalam mengembangan persiapan mengajar, terlebih dahulu harus menguasai secara teoritis dan praktis unsur-unsur yang terdapat dalam persiapan mengajar. Kemampuan membuat persiapan mengajar merupakan langkah awal yang harus dimiliki guru dan sebagai muara dari segala pengetahuan teori, keterampilan dasar, dan pemahaman yang mendalam tentang objek belajar dan situasi pembelajaran.

E. Mulyasa (2003) menyebutkan bahwa guru profesional harus mampu mengembangkan persiapan mengajar yang baik, logis dan sistematis, karena disamping untuk kepentingan pelaksanaan pembelajaran, persiapan mengajar merupakan bentuk dari “profesional accoutability”. Dengan mengutip pemikiran Cythia, E. Mulyasa (2003) mengemukakan bahwa persiapan mengajar akan membantu guru dalam mengorganisasikan materi standar, serta mengantisipasi peserta didik dan masalah-masalah yang mungkin timbul dalam pembelajaran. Sebaliknya, dengan mengutip dari Joseph dan Leonard, dikemukakan bahwa : “ teaching without adequate written planning is sloppy and almost always ineffective, because the teacher has not thought out exactly what to do and how to do it.”

http://akhmadsudrajat.wordpress.com/2008/08/02/persiapan-mengajar/


a good teacher



Dipetik dari Hadis 40, Imam Nawawi,
Rasulullah s.a.w bersabda: “ Semoga Allah memberikan kebaikan dan keindahan akan seorang yang mendengar daripada kami sesuatu lalu ia menyampaikannya kepadaorang lain. Maka barang kali orang yang mendengar itu lebih mengambil manfaat daripada orang yang menyampaikannya ”. (Riwayat At-Tirmizi)

Berkata Ibnu Mas’ud r.a.:
“Hendaklah kamu mencari ilmu pengetahuan sebelum ianya terangkat, dan terangkatnya ilmu pengetahuan itu dengan kematian ahli-ahlinya. Seseorang kamu tiada dilahirkan sebagai orang yang sudah pandai. Jadi ilmu pengetahuan itu akan dicapai hanya dengan belajar.“

Diriwayatkan dari Mua’z, katanya: 
” Pelajarilah ilmu pengetahuan, sebab mempelajarinya kerana Allah adalah tanda takut kepadaNya, menuntutnya adalah ibadat, menelaahnya adalah tasbih, mencarinya adalah jihad, mengajarkannya kepada orang yang belum mengetahui adalah sedekah, memberikannya kepada ahlinya adalah kebaktian. Dialah kawan dalam masa kesepian dan teman dalam masa kesunyian. Dialah petunjuk jalan kepada agama, dan pendorong kesabaran dalam masa kepayahan dan kesempatan.”


Jadi, jangan berhenti belajar dan mengajar ye!
Wallahu'alam.....

No comments:

Post a Comment